به گزارش عدالتخواهی، مرتضی فیروزآبادی از فعالان اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی امروز در بیست و نهمین نشست سراسری این اتحادیه در کارگاهی با موضوع “آداب مطالبه‌گری” اظهار داشت: رعایت ادب و انصاف از اصلی‌ترین عناصر ما برای باقی‌ماندن در عرصه مطالبه‌گری بوده و درشت‌گویی و پرخاش نشانگر عدم فهم عمقی و استیصال و در نتیجه خروج از وادی مطالبه‌گری است.

وی تاکید کرد: مطالبه‌گری عنصری کلیدی برای حفظ خط آرمانی کشور است چرا که اگر افرادی بدون وابستگی به مطالبه آرمان‌ها نپردازند، زیر حفظ وضع موجود، آرمان‌ها از بین می‌رود.

 

دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی با تاکید بر انجام کارهایی که کمتر به آن‌ها پرداخته شده و از دغدغه‌های اصلی انقلاب است، افزود: باید “قله آرمانی” کشور را مطالبه کنیم. مطالبه‌گری نق زدن و معترض بودن نیست بلکه به این معناست که ما آرمان بلندی داریم و برای آن‌ها تلاش می‌کنیم و در این راه افراد کمتری قادر به شناخت مسیر و ادامه راه هستند.

فیروزآبادی تاکید کرد: “استمرار” نیز از اصول مهم است. آغاز هر کاری آسان اما ادامه آن مهم‌تر و سخت‌تر است. کاری اثر دارد که افراد قلیلی بتوانند انجام دهند و فتح قله‌ای ارزش بیشتری دارد که افراد کمتری بتوانند به آن راه یابند. استمرار باعث کیفیت‌بخشی و عمق‌بخشی به کارها و مطالبات ما می‌شود.

نشست شهید پیچک جنبش

این فعال اجتماعی اضافه کرد: هنگامی که با یک تشکل دانشجویی درباره مطالبه‌گری صحبت می‌کنیم منظور مطالبه‌گری در آرمان‌های بزرگ کشور است.

فیروزآبادی همچنین “داشتن هدف” و “حرف دقیق و مستدل” را  مهم‌ترین رکن مطالبه‌گری دانست و تصریح کرد: این دو رکن باعث تنظیم رفتار ما در مطالبه‌گری می‌شود و به ما می‌گوید که چه زمان تند و کند و در کجاها عمل یا مطالعه کنیم.

وی تاکید کرد: یکی از مختصات مطالبه‌گری “اشراف واقعی داشتن” بر مسائل مربوط به موضوع مورد مطالبه و وضیعت کشور است که راه رسیدن به این اشراف، ارتباط با افراد مطلع است که سطح درک دانشجویان را بالا می‌برد.

 

فیروزآبادی همچنین احساس درد و مسئولیت و آرمان‌داشتن را از اصلی‌ترین لوازم مطالبه‌گری دانست و بیان کرد: “درد” مسیر مطالبه‌گری شما را تنظیم می‌کند و در صورت نداشتن درد، مطالبه‌گری ما فانتزی می‌شود. باید برای آرمان‌ها، عمر و زندگی گذاشت. درد واقعی باید در زندگی ما وجود داشته باشد. کسی که دغدغه محرومان داشته باشد، به راحتی اسراف در زندگی اش دیده نمی‌شود.

نشست شهید پیچک جنبش

وی گفت: من ریشه عدم تحول در وضعیت کشور را از این می‌دانم که یا مسئولان نمی‌دانند یا نمی‌توانند یا نمی‌خواهند. مهم است بدانید که یک کار چرا روی زمین مانده است. این دانستن در نوع بیانیه نوشتن و برخورد ما اهمیت دارد.

فیروزآبادی ادامه داد: برداشت من این است که ریشه مسائل کشور، “فساد در معنای عام” است به این معنا که منافع سیستمی و غیرسیستمی اجازه نمی‌دهد برخی تحولات در کشور ما صورت بگیرد. همه جا پای منفعتی در پیش نرفتن مسائل کشور وجود دارد. حداقل کار ما در کار مطالباتی این که ریشه‌ای و اساسی بنگریم.

دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی همچنین “شکاف فکری” را دومین دلیل اصلی در برطرف نشدن مشکلات کشور داست به این معنا که شکاف فکری بین اندیشه غرب و اندیشه انقلاب اسلامی که در مسئولان ما وجود دارد، باعث کند شدن حل مشکلات می‌شود.

وی افزود: انقلاب می‌گوید به این سمت برویم و آقایان می‌گویند از آن طرف برویم. اگر تاکنون نفت در کشور ما پالایش نمی‌شود به دلیل عدم اعتقاد مسئولان ما به این موضوع است و یا هر موضوع دیگری که در کشور پیگیری نشده است به دلیل عدم اعتقاد مسئولان بوده است.

این فعال اجتماعی وجود مسئولان دلسوزی که علم و درک بالایی از مشکلات ندارند را دلیل سومی دانست که باعث عدم برطرف شدن مشکلات شده است.

فیروزآبادی همچنین معتقد است “اولویت‌بندی در مسائل کشور” و داشتن “دید کلان” در امر مطالبه‌گری از اهمیت بالایی برخوردار است  و باید مطالبه‌گر باید تا بتواند تفهیم کند که مسئله مورد مطالبه‌اش در نقشه کلان کشور، چرا مهم است.

نشست شهید پیچک جنبش

تا آمریکا داریم هیچ دشمنی نداریم

وی با انتقاد از اختلافات بین تشکل‌ها و گروه‌های دانشجویی، بیان کرد: در  ارتباط و کارها نیز باید در نظر داشته باشیم که تا “آمریکا” را داریم، هیچ دشمن دیگری نداریم و دلیل برای اختلاف بین تشکل‌ها و گروه‌ها حزب‌اللهی و دانشجویی وجود ندارد. و اختلاف‌نظر تنها در صورتی می‌تواند به وجود بیاید که روش دشمنی‌مان با آمریکا متفاوت و مخالف باشد.

 نشست شهید پیچک جنبش

اصل تصمیم‌گیری در کشور از مسیر مردم می‌گذرد

این فعال اجتماعی در ادامه گفت: توجه به “گفتمان‌سازی” مطالبات، از اصول مهم است. اصل تصمیم‌گیری در کشور از مسیر مردم می‌گذرد. در کشور اگر کاری بخواهد به پیش برود، با عزم مردم به پیش می‌رود. هیچ مطالبه شما به ثمر نخواهد رسید مگر اینکه بخشی از جامعه را با خود همراه کنید. باید مردم را همراه کرد با اعتقاداتی که داریم. بنابراین گفتمان‌سازی یک اصل مهم و اساسی در مطالبه‌گری است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از شخصی شدن بحث‌ها و کدورت بین افراد جلوگیری کنید و بحث را در سطح “فکر” و “حرف” نگاه دارید و در کنار اختلافات فکری‌تان، شخصی‌تان را افزایش دهید چرا که اگر بحث شخصی شد، آرمان عوض می‌شود.