تمـهیـد پـیـشـرفت کشـور

طرح نظر و ایده درباره مشکلات و مسائل پیش روی پیشرفت ایران اسلامی

تمـهیـد پـیـشـرفت کشـور

طرح نظر و ایده درباره مشکلات و مسائل پیش روی پیشرفت ایران اسلامی

تمـهیـد پـیـشـرفت کشـور

مقام معظم رهبری :
درس بزرگى که ما از این فشارهاى اقتصادى دریافت کردیم، این است که هرچه میتوانیم، باید به استحکام ساخت داخلى قدرت بپردازیم؛ هرچه میتوانیم، در درون، خودمان را مقتدر کنیم؛ دل به بیرون نبندیم. آنهائى که دل به بیرون ظرفیت ملت ایران میبندند، وقتى با یک چنین مشکلاتى مواجه شوند، خلع سلاح خواهند شد. ظرفیتهاى ملت ایران خیلى زیاد است. ما باید بپردازیم به استحکام ساخت درونى اقتدار ملى؛ که آن روز به مسئولان کشور عرض کردیم: در درجه‌ى اول، مسائل اقتصادى و مسائل علمى است؛ که باید با جدیت دنبال شود

آخرین نظرات
  • ۲۲ ارديبهشت ۹۸، ۱۳:۵۰ - پریسا نامجو
    ممنون./
  • ۲۲ شهریور ۹۷، ۱۱:۳۵ - اکروتیک
    عالی

مشروح مصاحبه با خبرگزاری دانشجو درباره اقتصاد مقاومتی 

مرتضی فیروزآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، در خصوص اقتصاد مقاومتی گفت: اهمیت این موضوع ناشی از اقتضائات جمهوری اسلامی ایران است، ما به عنوان کشوری که حرف جدیدی ارائه کرده و مستقل از نظام بین الملل حرکت و پیشرفت می‌کند، موجودیت دنیای استکبار را به خطر انداخته‌ایم و دشمنی آنها از همین جا آغاز، و به همه عرصه ها از جمله عرصه اقتصاد کشیده شده است.

 

 

رئیس موسسه ایتان با بیان اینکه ما نمی‌توانیم مانند دیگر کشورها به نظامات بین‌المللی تکیه داشته باشیم، افزود: ما همیشه در معرض خطر و توطئه هستیم و باید نظام اقتصادی‌مان را با همین پیش فرض طراحی کنیم؛ طبق فرمایش مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی باید به گونه‌ای باشد که هم کشور پیشرفت کند و هم از تهدیدها آسیب نبیند.

 

مصاحبه با شبکه خبر دانشجو

 

وی افزود: اگر چه از اوایل انقلاب ما با تحریم و دشمنی‌های غرب روبرو بودیم، اما در این بازه این تقابل به یک جنگ اقتصادی تبدیل شده و نیاز به توجه بیشتری دارد؛ البته اگر ضعف های کشور در زمینه اقتصاد قبلاً پیش بینی، و برای آنها تدبیر شده بود، امروز وضعیت بهتری داشتیم و مجبور به دفاع نبودیم.

 

فیروزآبادی در خصوص اقتضائات اقتصاد مقاومتی گفت: مردم و مسئولان باید باور کنند که در جنگیم؛ چرا که در این صورت رفتارشان تغییر خواهد کرد، اما متاسفانه در حال حاضر مسئولان ما آرایش جنگی ندارند، در صورتی که مقام معظم رهبری در بجنورد خیلی شفاف به وجود جنگ اشاره کردند.

 

رئیس موسسه ایتان در ادامه گفت: در فضای دانشجویی نیز مطالبات پویا و متناسب با شرایط نیست، در حالی که ده ها مسئله در اقتصاد مقاومتی وجود دارد که می تواند موضوع مطالبه جریان دانشجویی قرار گیرد؛ به عنوان مثال در حوزه وابستگی در تامین مواد غذایی به عنوان حوزه اصلی تقاضاها حتی یک بیانیه هم خطاب به وزیر صادر نشده است.

 

وی افزود: البته برخی معتقدند که نباید مشکلات را به مردم گفت؛ چرا که ممکن است مردم از نظام فاصله بگیرند، اما نگاه مقام معظم رهبری این است که مردم اصلی‌ترین سرمایه نظام هستند و تنها با ابزار قدرتمند مردم می‌توان از مشکلات عبور کرد که نمونه‌های آن جنگ تحمیلی، انرژی هسته‌ای و فتنه اخیر است. 

 

فیروزآبادی تصریح کرد: برخی در فتنه 88، از روزهای اول حامی بازداشت فتنه گران بودند، اما مقام معظم رهبری آگاه‌سازی جامعه و همراه سازی ظرفیت‌های جامعه را مسیر درست و پایدار عبور از فتنه می دانستند و بر همین اساس هم رفتار کردند و کشور با درایت ایشان و به پشتوانه مردم بر فتنه غلبه کرد، لذا در تحریم نیز نیز باید با تاسی به اندیشه امام و رهبری، مردم را سرمایه اصلی نظام تلقی کنیم و با اطلاع رسانی و آگاه‌سازی، با تکیه بر این قشر، از مشکل تحریم ها عبور کنیم؛ به عبارت دیگر باید به این باور برسیم که مردم، وفادار و پشتوانه نظام هستند و باید با اعتماد و شفافیت با آنها برخورد شود.

 

رئیس موسسه ایتان گفت: غرب تصور می‌کرد که ما توان مقاومت نداریم و با فشار بر مردم و شورش اجتماعی، نظام عوض می‌شود، در حالی که مردم ما چنین نیستند.

 

وی در انتقاد از نحوه تخصیص منابع صندوق توسعه ملی گفت: تا کنون بخش عمده ای از مصوبات مجلس در این زمینه سلبی بوده و راهکاری ارائه نشده است، بنابراین اینکه عده‌ای معتقدند این پول باید در خارج از کشور سرمایه‌گذاری شود، اشتباه است؛ چرا که اولویت های متعددی در داخل کشور وجود دارد.

 

 

مصاحبه با شبکه خبر دانشجو

فیروزآبادی با طرح این سوال که چرا نباید سرمایه‌های صندوق توسعه ملی صرف رونق در اقتصاد داخلی شود، افزود: باید شرایطی را فراهم کنیم که با ورود مواد اولیه، تجهیزات و دستگاه‌های صنعتی، حرکت اقتصاد کشور را سریع کنیم و از تولیدکنندگان داخلی حمایت نماییم. 

 

رئیس موسسه ایتان در ادامه درباره نحوه مقابله با تحریم ها افزود: راه بهره‌برداری از منابع نفتی، مبادلات کالا با کالاست که در حال حاضر صورت نمی‌پذیرد، ما می‌توانیم در ازای نفت خود گندم و فولاد از چین و هند وارد کنیم که سهم بزرگی از واردات کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

 

وی همچنین فروش ریالی نفت را یک راه حل دیگر برای مقابله با تحریم ها عنوان کرد و افزود: دولت می‌تواند با درصدی تخفیف، نفت خام را در بازار داخلی به ریال عرضه کند و بورس نفت را با سرعت بالاتری پیگیری نماید که اگر این تدابیر زودتر اندیشیده می‌شد الان نگران فروش نفتمان نبودیم. 

 

فیروزآبادی در خصوص هدفمندی یارانه‌ها گفت: هدفمندی یارانه‌ها طرح خوبی بود، منتها ما منتقد نحوه اجرایی شدن آن هستیم؛ در هدفمندی یارانه ها باید راهبرد قیمتی - مقداری جایگزین راهبرد قیمتی شود و نحوه پرداخت طوری باشد که هزینه زندگی معمول برای مردم را کاهش دهد؛ به عنوان مثال دولت می‌توانست یارانه‌ها را به صورت کالا پرداخت کند، مثلاً میزانی از مصرف آب و برق و گاز را برای هر خانوار مجانی نماید تا نیازهای اولیه و اساسی مردم تامین شود و زندگی کم دغدغه برای آحاد کشور تحقق پیدا کند؛ در این صورت سخن امام (ره) هم جنبه اجرایی پیدا می کرد.

 

رئیس موسسه ایتان ادامه داد: حتی در صورت اصرار به پرداخت نقدی، دولت می‌توانست به جای پول به مردم طلا بدهد.

 

وی در خصوص شکل گیری و عملکرد موسسه ایتان گفت: در شرایط فعلی، علاوه بر سنگرهای فرهنگی و سیاسی، سنگر علمی نیز بسیار مهم است و نیاز است با مسائل کشور به شکل علمی، تحلیلی و عمیق‌تر برخورد شود و پیرامون آنها جریان سازی گردد.

 

فیروزآبادی افزود: شبکه تحلیلگران تکنولوژی ایران (ایتان)  به دنبال بررسی مشکلات، تولید تصمیم برای کشور و پیگیری برای اجرایی شدن این تصمیمات از حوزه فناوری تا اقتصاد و اخیراً فرهنگی، در قالب کانون های تفکر مستقل و تخصصی است؛ در واقع این موسسه، مدلی برای تاثیرگذاری علمی افراد حزب‌اللهی و دغدغه‌مند ارائه کرده است.

 

رئیس موسسه ایتان گفت: مقام معظم رهبری در گزارشی که از فعالیت های شبکه خدمتشان ارائه شد، از روحیه ممارست و سماجت در به ثمر رساندن طرح‌ها تقدیر کردند و آن را رمز موفقیت همه جریانات از جمله انقلاب اسلامی دانستند.

 

متن مصاحبه در شبکه خبر دانشجو

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی